Державний аграрний реєстр: як це працює

03.10.2022
19:41

Державний аграрний реєстр (ДАР) – це державна автоматизована інформаційна система збирання, обліку, накопичення, оброблення інформації про виробників сільськогосподарської продукції.

ДАР надає доступ онлайн до програм підтримки усім зареєстрованим агровиробникам, незалежно від їхнього розміру та організаційно-правової форми. Інформаційна система працює подібно до реєстрів сільгоспвиробників, які існують у всіх країнах-членах ЄС.

Державний аграрний реєстр створено Мінагрополітики на виконання Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування Державного аграрного реєстру та удосконалення державної підтримки виробників сільськогосподарської продукції» відповідно до постанови КМУ №573 від 02.06.2021 «Про функціонування Державного аграрного реєстру».

Важливо зазначити, що законом передбачена можливість доступу до системи третіх сторін, зокрема банків та міжнародних донорів, що робить ДАР універсальним інструментом для централізованого розподілу усіх існуючих видів підтримки, як коштом державного бюджету, так і за рахунок грантів міжнародних організацій. Це особливо актуально зараз, коли агровиробники потребують термінової підтримки для початку посівної кампанії та збереження поголів’я великої рогатої худоби.

Програмне забезпечення Державного аграрного реєстру розроблено за рахунок міжнародної технічної допомоги Європейського Союзу. Система успішно пройшла апробацію у межах двох пілотних впроваджень.

12 серпня 2022 року Мінагрополітики відкриває реєстрацію в ДАР для аграріїв по всій Україні за адресою www.dar.gov.ua.

Прямі субсидії, пільгові кредити та кредитні гарантії є основним інструментом підтримки сільгоспвиробників в Україні. Попри те, що дрібні агровиробники (сімейні фермерські господарства, домогосподарства населення) становлять левову частку від загальної кількості господарств та виробляють значну частку сільськогосподарської продукції (наприклад, понад 70-90% продукції плодоовочівництва та картоплярства), їх доступ до коштів бюджетної підтримки є вкрай ускладненим через недосконалість процедури адміністрування програм державної підтримки.

Складнощі з адміністративним обслуговуванням програм підтримки (подача заявки, збір та подача необхідних підтвердних документів) тягнуть за собою значні адміністративні витрати в перерахунку на обсяги виробництва, зменшують бажання брати участь в програмах державної підтримки та/або ускладнюють можливості їх використання невеликим аграріям. Як наслідок, левову частку державної підтримки історично отримували середні та великі компанії.

Крім того, державі потрібне надійне джерело інформації про характеристики агровиробників та раніше отримані кошти державної підтримки з метою аналізу ефективності використання бюджетних коштів та удосконалення політик в аграрній сфері.

Запровадження Державного аграрного реєстру, що міститиме відомості про виробників сільськогосподарської продукції та забезпечуватиме ефективне адміністрування державної підтримки забезпечить спрощену реєстрацію сільгоспвиробників із метою отримання бюджетної підтримки, автоматичну перевірку їх статусу через доступ до інших державних реєстрів та кадастрів, просте подання заявки на отримання підтримки, швидку перевірку відповідності критеріям надання підтримки, можливість оцінки ефективності застосування заходів підтримки, публічність розподілу коштів державної підтримки, а також формування «єдиного кабінету аграрія», що дасть можливість отримувати державні сервіси, взаємодіяти із реєстрами та кадастрами тощо.

Пропонуємо вашій увазі покрокову інструкцію:

  • Як зареєструватися в Державному аграрному реєстрі
  • Як увійти в ДАР та відредагувати дані
  • Як подати заявку за напрямом «Бюджетна субсидія на одиницю оброблюваних угідь сільськогосподарського призначення» (1 гектар)
  • Як подати заявку за напрямом «Спеціальна бюджетна дотація за утримання великої рогатої худоби (корів) усіх напрямів продуктивності»

Поділитися:

Начальниця відділу ЦНАП Боратинської сільської ради взяла участь у круглому столі: «Практика діяльності центрів надання адміністративних послуг: стан та перспективи. Регіональний вимір. Волинь»
14.11.2025 09:51
10 листопада у селі Грем’яче Цуманської громади відбувся круглий стіл: «Практика діяльності центрів надання адміністративних послуг: стан та перспективи. Регіональний вимір. Волинь», до якого…
Боратинська сільська рада запрошує на роботу начальника юридичного відділу
13.11.2025 16:20
Кваліфікаційні вимоги: Освіта – вища (юридична). Досвід роботи на службі в органах місцевого самоврядування, на посадах державної служби або досвід роботи на посадах підприємств, установ та…
Стартував Всеукраїнський конкурс есе для молоді «Мапа національних інтересів України»
13.11.2025 14:42
Недержавний аналітичний центр «Українські студії стратегічних досліджень» оголосив старт Всеукраїнського конкурсу есе для молоді на тему «Мапа національних інтересів України», який проходить у рамках…